Scheer je weg Gillette
Vinden wij ook iets van die nieuwe reclamecampagne van Gillette die een moreel appèl doet op ‘de man’? Van dat filmpje dat ons vertelt dat het gedaan moet zijn met ongewenst mannelijk gedrag als handen op vrouwenbillen die daar niet van gediend zijn, pesten, vechten, vrouwen niet voor vol aanzien (mansplaining). Ja, daar vinden we ook iets van: bek houden Gillette.
Als het voor jullie louter en alleen om het creëren van gedragsverandering ging, dan had je deze boodschap wel anoniem naar buiten gebracht. Maar natuurlijk is en blijft jullie voornaamste doel gewoon meer scheermesjes verkopen. Dit is reclame in een moreel jasje. Een dubbele boodschap van een merk dat zich even de rol van dominee aanmeet maar toch eerst en vooral koopman is. In het beste geval oprecht, maar zeker niet belangeloos.
Volgens Gillette bevindt de man zich op een kruispunt, ‘gevangen tussen het verleden en een nieuw tijdperk van mannelijkheid.’ Ja, zo scheert Gillette: alles over één kam. Maar wij zijn niet beledigd hoor, niet zoals die mannen die in boze filmpjes hun Gillette-scheermesjes dumpen en oproepen tot een boycot. Wij voelen ons simpelweg niet aangesproken. Wij doen immers niet aan handoplegging op vrouwenbillen en we zijn wars van alle andere masculiene wangedrag dat Gillette aan de kaak stelt. Nee, hier geen beledigde meneren. Wel zeer geërgerde meneren die Gillette de rol ontzeggen die het bedrijf op zich denkt te kunnen nemen: de rol van de gids die ons het juiste morele pad wijst. Wie denk je wel dat je bent!
Lang geleden hebben we ons afgewend van de kerk die ons geweten de maat nam. Er springt hier geen merk in het gat van de kerk. Opzouten. Wij vegen met deze Gillette-boodschap onze kont af en gaan een blokkie om met de hond, lekkere wijven nafluiten. Puur uit baldadigheid.