Lekker goedkoop vroemvroem in een hele dikke, vieze, vuile, oude bak
Toegegeven, ik heb er zelf als ondernemer ook een paar jaar van geprofiteerd maar ik heb het altijd waanzin gevonden: onze overheid die schoon en zuinig rijden in elektrische auto’s stimuleert, moedigt tegelijkertijd ondernemers aan om dikke vieze auto’s te rijden van minimaal 15 jaar oud. De zogenaamde ‘youngtimer regeling’ maakt dit fiscaal buitengewoon aantrekkelijk. Vervuilen loont. Hoe krom kun je het hebben?
Rijd je als ondernemer in een auto die op naam staat van de zaak meer dan 500 kilometer per jaar privé, dan levert je dat een bijtelling bij je belastbaar inkomen op. Je betaalt voor het privégenot dat de auto van de zaak je verschaft. Voor het overgrote deel van de auto’s geldt nu een bijtelling van 22% over de nieuwwaarde. Alleen zeer schone elektrische auto’s hebben een lagere bijtelling of zelfs geen bijtelling. Zo stimuleert de overheid schoon rijden.
Een youngtimer is een auto die ouder is dan 15 jaar. Daarvan rijden er in Nederland nu zo’n 1,2 miljoen rond. Deze auto’s maken daarmee slechts 17% van het hele Nederlandse wagenpark uit. Ondertussen zijn ze echter wel verantwoordelijk voor 35% van de stikstofuitstoot en 50% van de fijnstofuitstoot in het verkeer, zo berekende vervoersdeskundige Jan Anne Annema van de TU Delft op verzoek van het Algemeen Dagblad. Niet zo gek dus dat het kabinet overwoog om een slooppremie voor auto’s uit deze categorie in te voeren om uit de stikstofcrisis te geraken. Die slooppremie lijkt van de baan, te duur in verhouding tot wat het oplevert, maar gek genoeg hoor ik niemand over het afschaffen van de youngtimer regeling die het rijden in zulke auto’s juist stevig stimuleert. En die regeling houdt in dat een ondernemer die zakelijk en privé in een youngtimer rijdt 35% van de dagwaarde van die auto bij zijn belastbaar inkomen moet optellen. De dagwaarde dus, de actuele waarde in het economische verkeer, en dat is heel iets anders dan de nieuwwaarde. Die 35% lijkt heel wat, maar het is financieel toch echt zeer aantrekkelijk om in een hele dikke, vieze, vuile, oude auto te rijden.
Voorbeeld
Rij ik als ondernemer in een nieuwe, zuinige Citroen C4 Cactus die ik met wat opties voor €25.000 heb aangeschaft, dan bedraagt mijn bijtelling jaarlijks 22% over de nieuwwaarde van €25.000 en dat is €5.500.
Rij ik een Audi A8 van bouwjaar 2000 met een nieuwprijs van circa €72.000 die ik voor €3.000 heb aangeschaft (ja, dat kan!) dan bedraagt mijn jaarlijkse bijtelling 35% over de dagwaarde van €3.000 en dat is €1.050. Een wereld van verschil, voor de Audi A8 betaal je privé maandelijks netto slechts een paar tientjes. En die zuipt! En die rookt!
Audi A8 bouwjaar 2000 | Nieuwe Citroen C4 Cactus |
Bijtelling per jaar: €1.050 | Bijtelling per jaar: €5.500 |
![]() |
![]() |
Verbruik stad: 1 liter op 6,25 km | Verbruik stad: 1 liter op 18.2 km |
Verbruik buitenweg: 1 liter op 13,5 km | Verbruik buitenweg: 1 op 25.6 |
Verbruik gemiddeld: 1 liter op 9,35 km | Verbruik gemiddeld: 1 liter op 22,2 km |
CO2-uitstoot gecombineerd: 257 gram/km | CO2-uitstoot gecombineerd: 104 gram/km |
In beide gevallen kan ik als ondernemer alle kosten als zakelijke kosten opvoeren, het kost mij privé alleen die bijtelling. Dat betekent dat de fiscus dus ook nog eens veel geld misloopt als ik een youngtimer rijd: ik heb immers veel meer benzinekosten en onderhoudskosten die ik kan aftrekken van mijn omzet. Daar staat dan wel tegenover dat ik met mijn Audi meer accijns betaal omdat ik meer benzine verbruik. Ook ben ik wat duurder uit met de wegenbelasting.
Omdat de bijtelling voor de youngtimer wordt berekend over de dagwaarde, daalt die bijtelling voortdurend. Die auto wordt immers steeds minder waard. De bijtelling van mijn nieuwe zuinige auto blijft de fiscus echter steeds berekenen over de nieuwwaarde, totdat ook deze auto de gezegende leeftijd van 15 jaar heeft bereikt.
Huishoudens en kleine bedrijven krijgen met ingang van 1 januari geen subsidie meer op de aanschaf van een pelletkachel of een biomassaketel. Het kabinet heeft ingezien dat de uitstoot (koolmonoxide, fijnstof en stikstof) van die apparaten niet zo tof is. Ik zou zeggen: doek die youngtimer regeling ook even op.