Jan wil best shoppen, maar snel en zónder vrouwen
Had je het me tien jaar geleden gevraagd, had ik gezegd: winkelen (oh sorry, ik bedoel shoppen) is de hel! Winkelen is de hel met extra hoge vlammen en driedubbelveel duivels. Winkelen is eindeloos sloffen door identieke (sport)schoenen- en kledingwinkels, mega-drogisterijen, hippe bloemwinkels met malle takken en ondoorgrondelijke accessoires, en decoratiepaleizen met eindeloos veel Romeinse vazen, roestijzeren kandelaars en antieke scheepskisten.
Toen wist ik nog niet wat ik nu weet: shoppen is hartstikke leuk. Je moet het alleen niet met vrouwen doen. Dat zit zo. Vrouwen shoppen om te shoppen. Daar zit doel noch functie aan. Kijk je als man naar winkelende vrouwen, zie je ogenschijnlijk doelloze wezens door elkaar darren, af en toe iets uit een rek rapen, het weer terugleggen, weglopen, dan van gedachten veranderen, teruglopen, het item opnieuw oprapen, daar mee naar een pashokje lopen, het aantrekken, in het pashokje in de spiegel kijken, uit het pashokje lopen, buiten het pashokje nog een keer in de spiegel kijken, teruglopen naar het pashokje, item uitdoen, item terughangen, weglopen, herhaal tot misselijk.
Lange zin, he? Moet je nagaan als je op een bankje moet zitten wachten tot dit hele ritueel is afgewerkt. En je dan ook nog een mening moet geven. De goede mening. De mening die zij zelf ook heeft. Want anders heb je ook nog ruzie omdat je haar te dik vindt en ook nooit eens leuk meedenkt en altijd zo flauw doet. Intussen heb je het heel warm want dikke jas en die lui stoken dat kot op tot tropische temperaturen, of misschien komt het wel doordat je een paniekaanval hebt, of erger nog, een hartaanval, oh God, je gaat dood! En dan ben je dus pas tien minuten binnen. In de eerste winkel.
In die eerste winkel koopt een vrouw niets. Vaste regel. Want stel dat er in de tweede winkel nog iets leukers ligt. Of in de derde, vierde, vijfde. Zou toch dik balen zijn. Vandaar word je als man meegesleurd naar al die winkels, om uiteindelijk terug te keren bij winkel één, die toch het leukste was, maar nu weet ze het zeker, en kan er eindelijk een nieuw wit slaaphemdje worden gekocht. En dan op weg naar de auto langs winkel zes lopen, waar toch – je zult het altijd zien – het ultieme hemdje hangt. En ze had er nog zo heen gewild, maar door jouw gezeur en gemekker durfde ze niet meer. En dus is het jouw schuld dat ze de komende drie jaar in die lelijke miskoop moet slapen, dus seks kun je voor die tijd wel vergeten…
Nee, dan shoppen als een man.
Eén: dat doe je zonder vrouw (zie boven). En twee: mannen shoppen doelbewust. Weten wat ze willen en zoeken de kortste weg naar het doel. En ze zijn liever lui dan moe. Daarom, sorry winkeliers, shoppen ze graag online voor spullen waarvoor je niet naar een ‘echte’ winkel hoeft. En daarom – hier draait het om – shoppen wij mannen graag in speciaalzaken waar men verstand van zaken, deugdelijk en betrouwbaar advies, en exclusieve aandacht voor ons heeft.
Mijn idee van een overhemd kopen: een winkel binnenlopen, een verkoper aanschieten, en zeggen ‘vriend, ik wil een overhemd dat past bij dit nachtblauwe kostuum, ik wil dat het perfect zit, en ik wil hier binnen tien minuten vandaan zijn’. En dat die man dan zegt: ‘Begrepen, meneer, koffie?’, en binnen drie minuten mijn nek heeft opgemeten, drie passende opties heeft uitgehangen, alle drie goed en smaakvol, en ik daar één van kan kiezen, direct kan aantrekken, en dóór kan naar die belangrijke vergadering waarvoor ik er piekfijn moet uitzien. Dát is winkelen. Dat is shop-porno. En ik ga echt alleen nog maar naar dat soort winkels. Waar men mij, en mannen in het algemeen, snapt. Want goede service, en snelheid, is ons alles waard. En dan mag het geld ook rollen als een dolle. Zo simpel kan het zijn.
Foto: Tommasso79