Een gegeven paard ziet men niet in de bek, s01e01 – Jeans, sneakers en een horloge!
Geloof ons.
Het liefst zouden we elke dag alle mooie nieuwe spullen van de wereld kopen, die aan een rigoureus kruisverhoor onderwerpen en jullie daar strikt objectief en nietsverhullend verslag van doen. Omdat jullie het waard zijn. Maar helaas verschijnen er veel te veel mooie nieuwe kleren, accessoires, gadgets en leuke adresjes op de markt om het allemaal bij te houden, en bovendien: al die dingen kosten geld, veel geld. En wij zijn dan wel bevoorrechte middenklassers, maar dat wil niet zeggen dat we maandelijks duizenden en duizenden euro’s kunnen verkwisten aan auto’s, horloges, telefoons, multimediasystemen, hippe outfits, malle mutsen, verre reizen en bedwelmende meersterrenrestaurants. Onze vrouw ziet ons aankomen.
Gelukkig zijn er organisaties die begrip hebben voor dit probleem. En die op zoek gaan naar bedrijven die aan zulke belangrijke influencers als wijzelf gratis en voor niets spullen en diensten ter beschikking willen stellen, zodat wij daar met enig gezag en recht van spreken een stukje over kunnen schrijven.
Eén van die bedrijven is Friends of the Brands, een organisatie die – de naam zegt het – dikke maatjes is met een reusachtig aantal merken, en die twee maal per jaar een gezellig mannendiner organiseert waar de fine fleur van de Nederlandse mannen (denk aan toppers als Carlos Lens, Evgeniy Levchenko, Roué Verveer en Jan Heemskerk) mag kennismaken met een stortvloed aan mooie producten. Dit alles met een gastronomisch hapje en diverse mannelijke cocktails, zeker bij de laatste editie in The Tailor, de cocktailbar van het Amsterdamse Krasnapolsky-hotel, waar men behoorlijk de weg weet in de drankenkast.
Zo kunnen we je nu vertellen dat er een leuk Nederlands retro-sneakermerk bestaat dat Parbleu Footwear heet. Dat klassieke luxe-sneakers tegen een betaalbare prijs wil aanbieden.
De schoenen worden gemaakt in Guimarães, de traditionele schoenen-stad van Portugal, tegen een eerlijk loon en van het beste Italiaanse leder en suède, ook aan de binnenkant van de schoen, en dát ruik je! De zolen zijn van rubber, zodat de schoenen vrijwel geheel van puur natuurlijk materialen zijn gemaakt. Wat wel aan ons gevoel voor traditie appelleert.
Parbleu is de droom van één man met een sneaker-fetisj. Wiens snaak, naarmate hij de jaren des verstands bereikte, meer richting de eenvoud en de klassieke vormen neeg. Hoe simpeler, des te beter. En die sneakers maakt hij nu: schoenen met een nieuwe kijk op tijdloze vormen. Wij wisselden onze sneakerbon in voor de strakke CB1 Navy, maar dat had net zo goed de weemoedige MJOK White of de RF1 Mono Dark Grey hebben kunnen worden. Blader rustig door de collectie en bestel naar hartenlust: mooie sneakers, goed Klein Duimpje en de Reus-verhaal!
Tevens in de aanbieding bij het mannendiner van Friends of the Brands: de horloges van MVMT (movement), afkomstig uit Los Angeles. Door de stichters Jake Kassan en Kramer Laplante in 2013 in de markt gezet om ‘de strijd aan te binden met de overprijsde en ouderwetse modelletjes uit de modeindustrie’. Jake en Kramer putten hun inspiratie uit go-getters, innovators en dreamers, die houden van avontuur, creatie en onruststoken.
Dat klinkt als: wij.
Gelukkig maar, dan, dat MVMT nu ook in Nederland te koop is. En – naar eigen zeggen – het snelst groeiende horlogemerk ter wereld. Wij begrijpen wel waarom: de kracht van MVMT is dat het zowat iedere horloge-stijl known to men in de collectie heeft, en dan ook nog in drie varianten. Voor een prijs tussen de 100 en 200 euro. Zodat je voor het bedrag dat je normaal voor een beetje chique klokje neerlegt, misschien wel 10 MVMT-horloges kunt aanschaffen.
En zullen we je eens wat zeggen: wij vinden dat inderdaad ‘disruptive’. Gewoon stunten op prijs. Een goed product voor niet te dol. Voor de mannen die zich de Rolex niet kunnen of willen veroorloven. Want die zijn er ook. Wordt mijn MVMT Gunmetal Sandstone een erfstuk dat door de generaties van vader op zoon wordt doorgegeven? Ik denk het niet. Geef ik al mijn zoons binnenkort een rondje horloges cadeau? Waarom niet! Het kan er af en je loopt niet voor lul. Wat wil een mens nog meer?!
Last but not least: C&A. Ook al een merk dat door de modieuze mens bitter wordt gedemoniseerd. Vandaar dat Friends of the Brands een soort kledingblindproeverij had georganiseerd: alle influencers bij het Men’s Dinner mochten zich bij binnenkomst in het pak laten steken, en laten weten of het spiegelbeeld beviel. Ikzelf koos een groen jasje met gedurfd binnenwerk, dat me prima stond en correct van snit was. Ook anderen mompelden instemmend. Maar welk merk hadden wij nu om de schouders? Het bleek C&A, dat met een internationaal designteam was uitgerukt om ons te bewijzen dat het ‘saaie’ warenhuis wel degelijk cutting edge en bij de les was. We konden niet anders dan toegeven dat het een schande was dat we C&A al die jaren zo hadden miskend.
Zeker toen we van onze nieuwe vrienden ook nog een paar jeans kregen uitgereikt uit de nieuwe C&A Denim-collectie met Lycra dualFX-technologie, dat eng klinkt maar enkel betekent dat de stof rekbaar en toch vormvast is. En dat voor prijzen in de range van 30 tot 50 euro, ja dat lees je goed. Wij dragen onze Denim nu al enige weken met genoegen, en hebben diverse complimenten over onze bips mogen ontvangen. Ze moesten eens weten.
Mooi! Tot zover deze eerste episode van ‘Een gegeven paard ziet men niet in de bek’, we zien jullie terug zodra we weer een aantal mooie producten hebben getest en waardig bevonden!
PS: Heeft u ook een product dat de meneren gewoonweg móeten testen? Mail dan met jan@janheemskerk.com, en we proberen u zo snel en uitgebreid mogelijk ter wille te zijn!
Coverfoto van Mikael Kristenson on Unsplash