Te veel aan je hoofd? Kalmeer jezelf met deze stresstips van onze life-coach!

Omdat we gerust wel gevoel in de flikker hebben, en het soms ook allemaal niet meer weten, hebben we in ons team van levensredders ook een heuse life- en loopbaancoach voor de geestelijke orde en het bedwingen van de dreigende burnout en loeiende keuzestress. Ze heet Ruerdje van Mierlo, haar bedrijf Het Talenthuis, en ze staat de Meneren per heden bij inzake dringende levensvragen. Ditmaal: ‘Help, mijn hoofd loopt om!’

Het kwam aldus: ik lag in bed, de wekker nog een halfuurtje weg, normaal een prachtmoment om nog even te dommelen, mijmeren over lang vervlogen tijden, legendarische doelpunten en die ene keer dat ik haar tot een zesvoudig orgasme wist te brengen, met mijn handen op de rug gebonden.

Vanmorgen, echter, begon mijn brein geheel ongevraagd vast na te denken over alles waaraan vandaag en in de komende weken aandacht moest worden besteed. Dwars door elkaar, zonder enkele logica, en vooral: zonder iets op te lossen, af te ronden of als onbelangrijk terzijde te schuiven. Ik werd vrolijk en fris wakker, maar stapte gedeprimeerd en moedeloos uit bed: had ik niet gewoon veel te veel aan mijn hoofd, en zo ja, wat kon ik daaraan doen?

Ik koos voor de meest effectieve oplossing, en vroeg het aan Ruerdje van Mierlo, life-coach! En zij antwoordde per kerende post:

Hoi Jan,

Op zich is het een goed teken dat je op maandagochtend 25 dingen hebt die moeten gebeuren. 😊 Er gebeurt veel in je leven en het is blijkbaar niet saai. Stel jezelf gerust: veel willen doen is een oud mechanisme dat stamt uit de evolutie. Het heeft ons gebracht waar we nu zijn. De kunst is je niet door alle drukte uit het lood te laten slaan. Om met het beroemde gedicht  Desiderata van Max Ehrmann uit 1952 (!) te spreken:

Go placidly amid the noise and haste/ and remember what peace there may be in silence.

Tip 1: Maak een lijst en prioriteer! Begin de dag met het maken van een lijst van de dingen die door je hoofd gaan. Bepaal daarna welke hiervan het belangrijkste zijn. Start daarmee. Je kan meestal niet alles, zorg dat je de belangrijke dingen eerst doet. Veel kleinere dingen kunnen later ook en blijken soms niet eens nodig. Houd je lijst bij en check af en toe of je lijst nog actueel is. Tot mijn verbazing heb ik gemerkt dat een aantal dingen vaak ‘vanzelf’ ook oplost. De belangrijke dingen stellen we vaak uit omdat kleinere dingen makkelijker zijn of minder moeite lijken te kosten. Maar, daardoor bereiken we vaak minder wat echt belangrijk is. Dus, neem even tijd en prioriteer!

Tip 2: check mail maar twee keer per dag. Ga pas hierna je mail bekijken. Maak er een gewoonte van om mail en andere berichten op twee (of drie) momenten op de dag te bekijken en beantwoorden. Zo houd je meer tijd over voor de belangrijke dingen en word je minder geleefd.

Tip 3: Zeg vaker nee. Of zeg, als iemand je iets vraagt: ‘ik denk er even na en kom er op terug’. Zo word je minder overvallen door verzoeken en kun je even rustig bedenken of dit echt wel wilt.

Tip 4: Slaap er een nachtje over. Serieus: slaap geregeld een nachtje over een besluit. Uit onderzoek blijkt dat je brein ook doorwerkt als je ergens niet direct aan denkt. Het fenomeen ‘een nachtje ergens over slapen’ is dus nu ook wetenschappelijk onderbouwd. Het blijkt dat je betere besluiten neemt als je ergens eerst even goed over denkt, het dan loslaat en er later op terugkomt. Vaak weet je een dag later of iets wel of niet wilt. Gebruik dus de ochtend om besluiten te nemen als je toch met je lijstje bezig bent.

Tip 5: Denk na over wat je belangrijk vindt. Iets fundamenteler: neem de tijd om na te denken wat je echt belangrijk vindt. In een grootschalig onderzoek werd pensionado’s gevraagd wat zij anders zouden doen als zij hun (werkende) leven opnieuw mochten doen. Hier kwamen drie dingen uit:

– Ik wou dat ik vaker had stil gestaan om te reflecteren.

– Ik wou dat ik eerder méér had gedaan dan alleen de dagelijkse dingen; dat ik meer aandacht had besteed aan zingeving.

–  Ik wou dat ik meer lef had gehad om de dingen te doen die ik belangrijk vind, en me minder had aangetrokken van wat anderen mogelijk zouden vinden.

Als je weet wat echt belangrijk is kan je ook makkelijker kiezen en daarmee beter sturen in alle turbulenties van deze tijd.

Tip 6:  Lees een boek. Een heel leuk boek: Nooit meer te druk, van Tony Crabbé. Hij geeft heel veel praktische èn wetenschappelijk onderbouwde tips, mocht je nog meer inspiratie zoeken.

Foto Unsplash/ Nik Shuliahin