Streamers worden stinkend rijk van gamen: hoe dan?

Jongeren kijken massaal naar videogamestreams. Sommige van hen verdienen soms meer dan €100.000 per maand met het live delen van hoe zij gamen in een stoel, op een slaapkamer. Hoe kan dat?

De meest voorkomende vraag als het over streamers gaat is: “Wat is er nu leuk aan om iemand anders een spel te zien spelen?”. En dat is een goede vraag. Want als we er heel sec naar kijken is het ook een raar verhaal. Een pokdalige jongen van twintig zit etmalen lang in een stoel dezelfde game te spelen. Op populair streamplatform Twitch bekijken 30.000 mensen hem elke avond, reageren in de chat op wat hij doet in het spel en hoe wat hij zegt. Elke stream heeft zijn eigen gewoontes, eigen grapjes, je zou kunnen zeggen een eigen gemeenschap.

Op die eerder gestelde veel voorkomende vraag zou je ook kunnen antwoorden: “Jij kijkt toch ook naar voetbal? Wat is er nu leuk aan om iemand anders een spel te zien spelen?”. Kijkers kunnen niet alleen heel veel uur in de week naar hun favoriete (e-)sporter kijken, die indrukwekkende dingen kan, tactieken gebruikt en spanning creeërt, het is ook nog persoonlijk. Wanneer iemand geld doneert aan zo’n streamer, wat vaak voorkomt, mag diegene een vraag stellen. Er is persoonlijk contact, al dan niet via het internet. Als je twee euro aan Klaas-Jan Huntelaar doneert gaat hij echt niet antwoorden wat zijn favoriete kaassoort is.

Goed, misschien is de lol van zo’n stream niet belangrijk voor een man als jij. Je kent het spel niet, en de mensen zijn te jong, kinderachtig. Is ook zo. Maar hoe verdienen ze dan zo verdomd veel geld met videogames, terwijl jij het eelt lagendik op de handen hebt liggen en maar net rond komt?

Om te beginnen die donaties. Dat wil nog wel eens oplopen. Stel je voor dat een kijker één keer in de maand 3 euro doneert aan zijn favoriete streamer. Bij 30.000 kijkers, wat geen onredelijke hoeveelheid is, loopt dat dus flink op. Er zijn zelfs uitschieters waar verschrikkelijk gulle en rijke mensen duizenden euro’s doneren (hopelijk niet van de creditcard van hun pa).

Daarnaast zijn er voor en na de stream reclames te zien. En marketing is money. Daarvoor krijgt de streamer ook geld in zijn laatje. En dan zijn er nog sponsoren. Makers van een muis specifiek gemaakt voor gamen die er dik voor betalen om een streamer daarmee te laten spelen. Zo verdienen ze dus zoveel, vanuit hun luie stoel.

Ja, heren, het is makkelijk om te zeggen dat het dom gelul is, dat streamen en bekijken van games. En misschien is dat ook wel zo. Maar ten eerste maak je je machtig populair bij je neefjes als je vraagt welke streamer ze bekijken, en ten tweede is het niet onverstandig om op de hoogte te blijven van moderne ontwikkelingen. Dat houdt je jong en kwiek. Je hoeft echt niet meteen de komende nacht door te brengen met de laptop op schoot en een stream op beeld (als je nieuwsgierig bent, ga ervoor!), maar je hebt dit artikel afgelezen, en zo weet je toch weer meer dan hiervoor. Doen we graag voor je.