Dit is de man die porno voor altijd heeft veranderd

Fabian Thylmann is een 39-jarige Duitse ondernemer dankzij wiens invloed de pornoindustrie nooit meer hetzelfde zal zijn. Bijna 11 jaar geleden lanceerde hij Pornhub.com, YouTube voor porno. Hij was destijds een jonge computerprogrammeur die een visie zag voor geld verdienen met data en reclame, een systeem wat ontelbaar andere websites hedendaags toepassen.

De pornoindustrie is altijd een miljardenbusiness geweest, maar bestond in het begin van dit millenium volledig uit DVD-verkoop en een systeem van online abonnees. Thylmann had niets meer met porno dan de gemiddelde tiener van zijn leeftijd, zegt hij zelf, hij zag simpelweg een lucratieve kans. In de podcast ‘The Butterfly Effect’ gaat een journalist op zoek naar de gevolgen van de lancering van de gratis pornosite. Daar vertelt Fabian dat de grote pornobedrijven destijds niets van computers wisten en hij dat graag uitbuitte.

Vanuit zijn zolderkamer lanceerde hij Manwin, een bedrijf wat data analyseert en optimaliseert hoe content aan een kijker wordt aangeboden. Vanuit dat bedrijf creëerde hij het platform voor Pornhub, wat binnen de kortste tijd ongekend populair werd. Want gratis porno. En daar stopte hij niet. Hij kocht zijn grootste concurrenten, RedTube, YouPorn, Brazzers en Playboy Plus, om onder zijn paraplu van dataoptimalisatie te floreren tot gigantische bedrijven. Binnen drie jaar werkten er 1200 mensen voor Manwin.

Dat heeft tot de dag van vandaag het gevolg dat de ‘ouderwetse’ bedrijven die in hoogtijden miljoenen verdienden met hun porno, snoeihard moeten werken voor minder dan een modaal inkomen. Omdat alles wat ze maken direct op gratis pornosites verschijnt, en ze nog steeds niet technologisch vaardig genoeg zijn om daar wat aan te doen. Thylmann zegt daar niets mee te maken te hebben. Hij doet zich voor als brave borst. Zijn werk gaat niet om porno, zegt hij. Porno was de data die hij analyseerde, maar hij was absoluut niet op de filmset van Backdoor Sluts vol. 17 te vinden.

Toch besloot hij in 2013 Manwin te verkopen voor 74 miljoen euro. Omdat hij het slechte imago van de pornoindustrie niet van zich af kon schudden. Nu investeert hij zijn rijkdom in jonge ondernemers en veelbelovende start-ups. Tot nu toe heeft het weinig voeten in aarde, maar zijn nalatenschap in de porno is niet te ontkennen.

Thylmann is een goed voorbeeld van hoe iemand met verstand van bovenliggende zaken een miljardenindustrie eigenhandig omver kan werpen. Ondertussen worden we haast geregeerd door pragmatische mensen als Mark Zuckerberg (Facebook) en Jeff Bezos (Amazon), wiens instellingen ook gefundeerd zijn op dataanalyse en -optimalisatie. Daarbij heeft hij er voor gezorgd dat jij zo vaak je wilt, zonder een cent kwijt te zijn, kan genieten van miljoenen uren aan porno. Respect the nerds, people!