Nooit een gewoon drankje – Meneer Dirk serveert alco-loze G&T!

Dirk Schram. Te Badhoevedorp. Voorheen horecatijger op Curaçao, met het goede idee op het verkeerde moment. Komt terug in Nederland, werkt bij een oom in de zaak want de kachel moet roken en de hypotheek betaald. Maar ja, is dat alles? Nee. Dirk heeft een gouden idee, en dan nog één. En hij is nu je man als het écht bijzonder en uniek moet wezen, in je glas.

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en dus was het niet raar dat zijn onderneming iets moest worden in de sfeer van de betere alcoholische versnapering. En gin was de trend dus bedacht Dirk Schram het gin-abonnement. Que? Ja. Het gin-abonnement. Even eenvoudig als geniaal idee voor de drinker die zijn gasten altijd iets nieuws wil schenken: je krijgt als klant elke maand (of eens per twee of drie maanden) een fles unieke gin thuisgestuurd, die gegarandeerd nergens anders in Nederland is te krijgen. Voor een prijs die altijd tussen de 35 en 45 euro ligt. Simpel toch? Precies. Check it out op www.gin-club.nl en sla je slag.

Maar zo’n belofte, zo’n concept, dat vereist wel enig speurwerk, dat snap je. En tijdens dat speurwerk kom je als Dirk Schram langs allerlei paradijsvogels met de meest opmerkelijke dranken in het portfolio. Niet enkel gin natuurlijk, maar ook rum, sherry, cognac, armagnac, wodka, calvados, grappa en champagne. En dan niet zomaar rum, sherry, cognac, armagnac, wodka, calvados, grappa en champagne, maar rum, sherry, cognac, armagnac, wodka, calvados, grappa en champagne met een verhaal, een unieke karakteristiek, een bijzondere fles, een waanzinnig etiket, verzin het maar.

Dirk: ‘In bijna alle uithoeken van de wereld zijn gepassioneerde mensen bezig met het vervaardigen van geweldige producten. Dit doen ze veelal met lokale (biologische) ingrediënten, in ieder geval met heel veel liefde voor het vak en heel vaak ook nog eens met een goed oog voor design.’ Precies! En daar moet je wat mee! Zoals: zo veel mogelijk van die mooie producten beschikbaar maken voor de Nederlandse fijnproever!

En dus vind je op dirkschram.com (never an average beverage) een collectie flessen waaruit je wat ons betreft een heel behoorlijk huisbarretje kunt samenstellen, dat je behalve een buzz ook een fijn verhaal aan de borreltafel oplevert.

Vraag je je misschien nog af hoe we zo aan meneer Dirk zijn gekomen? Nou, hij verraste onze Jan met een alcoholloze gin, natuurlijk het perfecte cadeau voor iedere gevallen hipster. Het merk is Herbie, hij komt uit Denemarken, smaakt naar appeltjes en fijne kruiden en doet het goed als frisse longdrink met design-tonic en een schijf citroen. Hij speelt ook een piepklein beetje vals, want er zit wel degelijk 0,05% alcohol in, maar het is de gedacht die telt, zullen we maar zeggen.  Leuk is wel dat je hem ook mét kunt kopen: de blauwe stip is dan vir-gin, de rode stip het grotemensenspul.

Coverfoto iStock