Dit is een goed boek voor als je baas een lul is

Elk jaar doet de baas (als het goed is) weer moeite om jou met een leuk kerstpakket het nieuwe jaar in te sturen. Maar heb je er wel eens aan gedacht om jouw werkgever iets terug te geven? Geef hem dan MensenHandel, een boek over arbeidsverhoudingen en gelijkwaardigheid op de werkvloer. Is lief van je, en je werk wordt er nog leuker van ook.

Schrijven van MensenHandel Marnix Geus vind dat er wel wat menselijker mag worden omgegaan met personeel op de werkvloer. Hij vindt dat het bij teveel bedrijven enkel draait om geld en handel. En dat past natuurlijk niet meer bij een moderne organisatie.

Voor je zegt: wie is deze Marnix die mij gaat vertellen hoe ik mijn bedrijf moet runnen? Nou, hij weet waar hij het over heeft. Met zijn bedrijf heeft hij al vijf keer de Great Place To Work-award binnen gehaald. En als je medewerkers blij zijn doen ze meer voor je.

Als voorproefje op het boek geven we hier alvast 10 tips voor een gezonde werkplek uit MensenHandel:

  1. Deel je waardering voor elkaar: benoem vooral wat er goed gaat en leer van je succes. Als je je werk goed doet mag je daarvoor best gecomplimenteerd worden. “Je wordt er toch voor betaald?” kun je niet meer mee aankomen.
  2. Kom uit de slachtofferrol van afhankelijkheid en neem verantwoordelijkheid voor je werk. Als vervolg op bovenstaande kun je als werknemer dus ook niet meer enkel doen wat de baas zegt. Denk voor jezelf en volg je ideeën op. Wordt iedereen blijer van.
  3. Maak geen dealtjes ten koste van anderen en wees transparant in je communicatie. Politiek is voor Den Haag. Op de werkvloer kunnen we prima zonder. Veel gezonder!
  4. Besteed meer tijd aan het bedenken wat je het allerleukst vindt en waar je het beste in bent. Niet elk mens is op dezelfde manier inzetbaar op het werk. Ontdek waar jij en je collega’s het best in zijn en buit dat uit.
  5. Blijf vragen stellen als een kind: nieuwsgierigheid jaagt je carrière aan. Als je niet weet waar je aan bijdraagt, kan je net zo goed aan de lopende band gaan staan.
  6. Zet de mensen altijd op de eerste plek: zij zijn het gezicht van de organisatie. De mensen die er werken maken het bedrijf. En wanneer zij gelukkig zijn werken ze geheid harder dan wanneer ze klagen.
  7. Geef en deel royaal met je collega’s en klanten: zo bouw je een ijzersterk netwerk. Geeft niet als je met netwerken jezelf in gedachten hebt, maar bedenk af en toe eens hoe je de ander kan helpen.
  8. Zeg minder en doe meer: daadwerkelijk gedrag telt en niet je woorden (of voornemens!). Duizenden euro’s pompen in het bedrijfsimago maar ‘slootwater’ in plastic bekertjes serveren aan het eigen team? Nah…
  9. Kijk meer in de spiegel: niet vanwege je ijdelheid maar voor de broodnodige reflectie. Feedback leren ontvangen en feedback leren geven is cruciaal voor je persoonlijke groei.
  10. Bedenk waarom je doet wat je doet en probeer de verbinding te maken tussen jouw persoonlijke missie en die van anderen. ‘Altrocentrisme’ noemen ze dat tegenwoordig. Mooie kerstboodschap, goed voornemen!