lancering Kia

De nieuwe Kia Ceed is er – en Jan vindt het wel een toffe bak!

Je bent autofabrikant en trots op je nieuwe model – wat doe je dan? Je hijst De Meneren in een vliegtuig naar München voor de grote onthulling met heerlijke hapjes, rokende drankjes en een dansje met knappe vlogsters uit heinde en verre! 

De Kia Ceed, dat jullie het weten, is een auto in het C-segment. Natuurlijk weten jullie allemaal wat dat is, maar ik zeg het toch, want anders heb ik het voor niets opgezocht: C-segment staat voor ‘compacte middenklasse’. In dit segment tref je onder meer ook de Volkswagen Golf, Opel Astra, Renault Mégane en – wat duurder – de Audi A3, BMW 1 en Mercedes A aan. Een razend populaire klasse dus, goed voor 22% van alle Europese auto’s, en ook een grootverkoper voor de Kia, want de Ceed is goed voor 16% van alle verkochte Kia’s op de Europese weg.

Zoals Michael Cole, Chief Operating Officer van Kia Motors Europe, tijdens de exclusieve preview benadrukt, is de nieuwe Ceed, net als zijn voorgangers, een spreekwoordelijk Europese auto. Hij is ontworpen, ontwikkeld en gebouwd is Europa, voor de automobilisten van Europa, en instrumenteel geweest voor het succes en de groei van het merk in ons geliefde continent! Zelfs de – traditioneel cynisch-kritische – auto-journalisten die ik er naar vroeg, konden hun bewondering over de manier waarop Kia zich in deze competitieve markt heeft kunnen invechten, niet onder stoelen of banken steken – de prognose is dat Kia in 2018 voor het eerst meer dan een half miljoen auto’s in Europa gaat verkopen.

En nu dus de onthulling van de  derde-generatie Ceed! Van onder het laken kwam een lekkere bak tevoorschijn, ik kan niet anders zeggen. Een vijfdeurs hatchback met een brute muil, een lekkere lijn en een heel strak kontje. Daarmee heeft de Kia Ceed het lekker-gen in zijn DNA weten te verwerken, en dat is, zoals iedereen met ogen weet, helemaal niet vanzelfsprekend bij alle auto-ontwerpen. Je kunt je dus als man, met het stempel van goedkeuring van de Meneren, prima in het openbaar vertonen in deze luxe-wagen.

Kia

Gelukkig maar, want Kia heeft – ook onder de spreekwoordelijke motorkap – alle remmen losgegooid om van de nieuwe Ceed een eigentijdse en geavanceerde showpony te maken. Het  motorgamma heeft een update gehad met – onder meer – een kakelverse 1.4 T-GDi (turbocharged gasoline direct injection) benzinemotor van 140 PK en een ‘schone’ dieselmotor, voorzien van common-rail directe brandstofinspuiting en Selective Catalytic Reduction (SCR) voor het actief verlagen van de emissies. De nieuwe dieselmotor produceert minder koolstofdioxide, minder fijnstof en minder stikstofverbindingen ten opzichte van eerdere dieselmotoren van Kia en voldoet aan de nieuwe strenge Europese emissienormen. De 1.6 CRDi is leverbaar in versies met 115 pk en 136 pk vermogen, die beide 280 Nm trekkracht leveren. Altijd leuk om te vertellen bij het kampvuur.

Het weggedrag is geoptimaliseerd voor de Europese weg van file tot haarspeld – allemaal vanaf nu niet langer een probleem met volledig onafhankelijke wielophanging en verbeterde schokdemperwaarden voor directere en flexibeler interactie met het wegoppervlak. Elke nieuwe Ceed is ook standaard uitgerust met Kia’s Vehicle Stability Management, dat het Electronic Stability Control-systeem aanstuurt bij verlies van grip in bochten of bij het remmen.

Met een Drive Mode Select-systeem kan de bestuurder zijn rijervaring personaliseren.  In ‘Normal’ realiseert het systeem een zo laag mogelijk brandstofverbruik. In ‘Sport’ reageert de Ceed sneller op het gas en zorgt een zwaardere, directere besturing voor een sportievere rijervaring.

Wat verder nog? Al dan niet optioneel kun je kiezen voor een ‘zwevend’ infotainmentsysteem met een 5,0- of 7,0-inch touchscreen of voor een 8,0-inch touchscreen-navigatiesysteem. Met eventueel een krachtige JBL Premium-geluidsinstallatie met Clari-Fi-technologie voor een rijkere luisterervaring. En natuurlijk heeft elke Ceed standaard Bluetooth smartphone-integratie, automatische verlichting en keyless entry. Optioneel levert Kia verder een verwarmde voorruit, een draadloze inductielader voor smartphones, verwarmbare en geventileerde voorstoelen en een verwarmbare achterbank.

Als aanvulling op de standaard zeven airbags heeft de nieuwe Ceed geavanceerde rijhulpsystemen met actieve veiligheidssystemen die de bescherming van inzittenden verder verbeteren. Standaard is elke Ceed voorzien van High Beam Assist, Driver Attention Warning, Lane Keeping Assist en Forward Collision Warning met Forward Collision-Avoidance Assist. Overige optionele rijhulpsystemen waarmee de nieuwe Ceed kan worden uitgerust zijn Smart Cruise Control met Stop & Go, Blind Spot Collision Warning, Rear Cross-Traffic Collision Warning, en voetgangersherkenning met haptische (beweging, vibratie) stuurwielwaarschuwingen voor het Forward Collision-Avoidance Assist-systeem. Het zijn nogal wat afkortingen, maar dan zit je ook veilig!

Extra speciaal is dat de nieuwe Ceed als eerste Kia in Europa verkrijgbaar met Lane Following Assist: een Level 2 autonoom rijhulpsysteem dat wegmarkeringen detecteert om de Ceed in zijn rijstrook te houden en om het accelereren, remmen en sturen op basis van het tempo van voorliggers te regelen. Het systeem – actief tussen 0 en 130 km/uur – maakt gebruik van externe sensoren om een veilige afstand te bewaren tot zijn voorliggers.

Tenslotte krijg je ook de zeven jaar garantie waarmee Kia al geruime tijd de harten van zijn klanten mee steelt. Hebben we nog iets vergeten? Vermoedelijk wel. En we zouden best graag zelf een rondje willen rijden om ons er van te vergewissen dat de Ceed inderdaad het veelzijdige en stoere voertuig is voor de man met smaak en middenklasse portemonnee. Maar voorlopig is onze indruk positief: een hoop auto, een flinke portie bravoure, en gesprekstof voor zeker drie verjaardagen. We heten de Kia Ceed van harte welkom in ons midden!