BMW 8 - toffe wagen wel

BMW lanceert nieuwe NIEUWE 8 OP 24 UUR VAN LE MANS – EN JAN WAS ER BIJ

Zijn we niet direct in der Lage, zoals dat in goed Beiers heet, om aanstaande november bij de lokale dealer de nieuwe BMW 8 Coupe cash af te tikken, wil dat nog niet zeggen dat we niet zijn geïnteresseerd in dit machtig mooi brok autotechniek. Zeker niet als het nieuwe topmodel zijn opwachting maakt tijdens de 24 uur van Le Mans! Meneer Jan doet verslag!

Het was dan ook met gepaste vreugde dat ik me des ochtends in alle vroegte kwam melden bij het Jet Center op Schiphol, alwaar een zwaargewicht gezelschap journalisten en influencers inmiddels was verzameld om per private jet naar Le Mans te vliegen en daar nog net niet op het circuit te parkeren, maar het scheelde niet veel.

Over de vlucht kunnen we verder kort zijn: Ik Wil Ook Zo’n Vliegtuig. Ook met hooglans-fineer betimmering, crème-kleurig lederen zetels met nét dat vintageniveau van slijtage, en een Duitse piloot van zekere leeftijd die – dat zie je direct – dat ding nog op een halve motor en het neuswiel ruggelings kan landen op een binnenweggetje. Wat een feest.

Nóg liever, echter, wil ik een helikopter, zoals die waarmee we, tien minuten na het startschot van Rafael Nadal, de eerste rondjes van de bulderende brigade van zo’n zestig auto’s in diverse klassen ‘meevliegen’ over het overbekende circuit – deels ‘gewone’ snelweg die even een etmaal onbegaanbaar is voor het normale wegverkeer. En maar goed ook: de hybride Toyota’s die al een tijd de dienst uitmaken in het endurance-racen, halen op het rechte stuk zowat 340 kilometer per uur. Opzij met je Formule 1 bakfiets, is dat, en geen wonder dat F1-piloot Fernando Alonso zijn vingertjes aflikte bij de kans er één te besturen en – spoiler alert – meteen ook maar te winnen.

Anyway. We zijn hier dus in Le Mans voor de lancering van de BMW 8, de BMW M850i xDrive Coupé M Performance, om precies te zijn. Waarom Le Mans? Omdat BMW met  de raceversie van de 8, de BMW 8 GTE, voor het eerst sinds 2011 meedoet in de GT-klasse van de 24 uur. En dat is in zoverre weer super-relevant, dat de wegversie van dit megaluxe scheurijzer is ontwikkeld vanuit het racemodel. En dat is meestal andersom.

Wat maakt dat nou uit? Een heleboel! Het complete DNA van de nieuwe coupe is racen, racen en nog eens racen! Elke ontwerpkeuze is gemaakt met het oog op snelheid en stabiliteit. Dit is niet de gebruikelijke zakenbak met 600 PK onder de kap en een subtiel M’etje op de voorportieren; dit is een heuse race-auto in schaapskleren!  En het visitekaartje van BMW als maker van bloedsnelle en ultrageile driver’s cars – auto’s voor echte liefhebbers die zelf achter het stuur zitten in plaats van zich – zoals wij – achterin te laten rondrijden tussen circuit, hospitality suite en pop-up-hotel, een soort luxe asielzoekerscentrum met onafzienbare rijen een-persoonscabines onder het dak van een enorme markthal.

Ja, er stond bij deze lancering niets minder dan de geloofwaardigheid van de Bayrische Motoren Werke op het spel, en ook die van de door ons zeer bewonderde huisontwerper, de oer-Hollande Adrian van Hooydonk. Hem wordt namelijk recent fluisterend verweten dat alle modellen in het gamma op elkaar lijken, en allemaal even saai zijn.

Wat waren ze dus nerveus, de zware delegatie van de raad van bestuur van het ongenaakbaar Beierse bolwerk, bij de presentatie van hun nieuwe ‘8’. Maar eenmaal op het podium, de auto net onthuld, was het leed snel geleden. Een blinde kon zien: dit is een raceauto, geen gespierde zakenman, een compromisloze rijmachine, maar evengoed van alle, maar dan ook alle gemakken voorzien: een heuse gentleman’s racer.

En wat een lijnen! Hoofdontwerper Van Hooydonk streelt ze op het podium even voor ons aan. Lange lijnen om de lengte van de auto te accentueren, krachtige gespierde schouders, een front om de weg op te vreten. Deze auto pakt je beet en sleurt je mee naar het circuit, vertelt ook één van de coureurs die er straks acht van de 24 uur de baan mee op moet. Voor een coureur moet een auto passen als een handschoen, zegt hij, als een exoskelet dat een verlengstuk is van je ontoereikende ledematen. En dat is de 8, óók de straatversie, wordt ons verzekerd.

Hop: een paar specificaties voor de liefhebber. De 8 komt 24 november in twee versies te koop: de BMW M850i xDrive Coupé M Performance met de nieuwe 390 kW (530 pk) sterke V8-motor en de BMW 840d xDrive Coupé met zescilinder-in-lijn dieselmotor met 235 kW (320 pk). De nieuwe generatie van de M Performance TwinPower Turbo V8 – we gaan natuurlijk geen diesel rijden – combineert een hoog vermogen met een fantastisch, puur uitlaatgeluid (zonder ‘sound engineering’). Cilinderinhoud is 4,4-liter. De nieuw ontwikkelde twinscroll turbo’s zijn tussen de cilinderbanken van de V-motor gemonteerd, de directe brandstofinspuiting is verbeterd, het maximumvermogen toegenomen met 50 kW (68 pk) zonder gewichtstoename. Het maximumkoppel van 750 Nm beschikbaar van 1.800 tot 4.600 toeren per minuut. Is dat heerlijk of wat?

En door! BMW heeft de BMW 8 Serie Coupé dus tegelijk met de BMW M8 GTE raceauto ontwikkeld. En dat betekent een ongekend laag zwaartepunt, uitgebalanceerde gewichtsverdeling, lichtgewicht constructie door toepassing van aluminium, magnesium en met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP), aerodynamisch geoptimaliseerde carrosserie, sperdifferentieel achter, extreem stijve carrosserie en dito wielophanging!

Wat verder? Een rustgevend en luxueus interieur. Overzichtelijk gerangschikte bedieningsorganen. Hoogwaardige materialen, verfijnde interieurverlichting. Nieuw ontworpen sportstoelen.

Innovatieve rijassistentiesystemen verhogen de veiligheid en het comfort: Active Cruise Control met Stop & Go-functie, Steering and Lane Control Assistant, Lane Change Warning en Lane Departure Warning, actieve bescherming tegen zijdelingse aanrijdingen, uitwijkassistentie, afstandinformatie, Crossing Traffic Warning, Priority Warning en Wrong-Way Warning. Natuurlijk heeft de 8 een Parking Assistant, maar ook een reversing Assistant, die de besturing overneemt van de bestuurder en de auto achteruit stuurt – maximaal 50 meter – over hetzelfde traject dat de auto daarvoor vooruitrijdend heeft afgelegd.

Tenslotte: volledige connectiviteit tussen de auto van de klant en zijn digitale apparaten via de persoonlijke mobiliteitsassistent van BMW Connected. BMW Digital Key biedt via de smartphone toegang tot de auto en de mogelijkheid om die te starten. Waarschuwingen voor mogelijk gevaar via netwerk met andere auto’s van BMW. Software-updates ‘over the air’.

Vonden we het wat? Zeker. topwagen. En dat zonder er ook maar een meter in te hebben gereden. Daarover gesproken: van de raceversie viel één BMW uit, de ander werd 35e overall. En dat, vrienden, is een keurig resultaat voor een nieuwkomer in de hoogcompetitieve GTE-klasse. Wij gaan sparen!