Alcoholvrij wordt de grote trend. Zeggen de trendwatchers. En Jan. Maar ook weer niet.

Wij – nou ja, Jan – liepen natuurlijk al weer een jaar op de zaken vooruit, maar ook de officiële trendvoorspellers zien nu wat niemand meer kon ontgaan: alcohol is uit. En ook weer niet! Dat is het mooie! In de war? Hoeft niet! In het HBMEO Dranktrendrapport 2018/19, dat net is verschenen, staan de belangrijkste, internationale dranktrends op het gebied van cocktails, wijn en softdrinks voor het komend jaar. 

Oppergoeroe Vincent van Dijk van trendvoorspellersbureau HBMEO: ‘Tegenwoordig vinden mensen het vaak stoerder om te zeggen dat ze een week niet hebben gedronken, dan dat ze een kater hebben. Vol trots verkondigen ze, dat ze een week of een maand lang geen alcohol hebben gehad. Sociale media spelen hierbij een belangrijke rol. Ze wakkeren de discussie flink aan over de schadelijke effecten op onze gezondheid, maar ook op onze maatschappij. Alcohol wordt komende jaren steeds meer gezien als ‘het nieuwe roken’. ‘

Gelukkig, verzucht Van Dijk, ‘zal er ook een pro-alcohol-beweging ontstaan. Er is een grote groep consumenten die juist de spirits viert, zich uitspreekt vóór het drinken van alcohol en drinken juist ziet als een lifestyle. Hierbij geldt wel: kwaliteit gaat boven kwantiteit.’

‘Cocktails en longdrinks maken nog steeds een grote opmars. We willen overal kwalitatieve cocktails kunnen bestellen, zelfs to-go. Bartenders zijn de nieuwe chefs geworden en de Nederlandse cocktail-scene groeit dan ook gestaag. Dé cocktail van 2018 wordt de Milano-Torino (de grootvader van de Negroni en Americano – red), maar ook duurzame of circulaire cocktails worden belangrijk. Ook besteden we steeds meer geld aan duurdere wijnen, premium en duurzame dranken.En eindelijk kunnen liefhebbers weer zonder schaamte een glas chardonnay bestellen, want deze wijn maakt een grote comeback.’

‘Maar dé grote dranktrend van 2018 is toch echt NOLO-alcohol: no of low alcohol. Er komen zelfs een alcoholvrije gin-tonic en een alcoholvrije spirit op de markt. Ook zien we steeds meer boutique softdrinks en andere premium mixers. Bijvoorbeeld met pittige smaken, gericht op volwassenen. Een alcoholvrije cocktail bestellen is niet meer iets waar je je voor hoeft te schamen, want deze krijgen een belangrijke plek op de barkaart. Ook on demand samengestelde softdrinks worden een grote trend: op basis van jouw persoonlijke voorkeuren wordt ter plekke een softdrink bereid.’

Wij van Meneren, toch al van het gezagsgetrouwe soort, sluiten ons graag aan bij meneer Vincent, en voegen toe dat ook de thee, of ieder ander aftreksel van iets plantaardigs in heet water, onverminderd populair zal blijven, want meer dan twee glazen drinken van willekeurig welke andere alcoholvrije drank dan thee of water, is helaas onverdraaglijk.

Foto’s HBMEO